ဦးရာရွစ္ - By MOSHE YEGAR

ဦးရာရွစ္ - By MOSHE YEGAR

u_rashid_tkt.jpg
ဗမာႏိုင္ငံတြင္ ယခင္ကေနထိုင္သြားခဲ့ေသာ အိႏၵိယသား မိဘ ႏွစ္ပါးမွ ဦးရာရွစ္ကို ၁၉၁၂ ခုႏွစ္က အိႏၵိယ တြင္ ေမြးဖြား ခဲ့ပါသည္။ သူ၏အဖိုးက ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ကတည္းက ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေနထိုင္ သြားခဲ့ သည္။ ၃ ႏွစ္္သားကပင္ ဦးရာရွစ္မွာ ျမန္မာ ႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္လာကာ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ျပဳခဲ့သည္။ ဗမာအမ်ိဳး သားေရး လႈပ္ရွားမႈ သခင္လႈပ္ရွားမႈကို ကနဦးအစကတည္းက ပါ၀င္ခဲ့သည္။ အသက္သံုးဆယ္ ျပည့္ႏွစ္ပိုင္းမ်ား အတြင္း၀ယ္ သခင္ေအာင္ဆန္း၊ ဦးေက်ာ္ျငိမ္း၊ ဦးဗေဆြ၊ ဦးႏုတို႔အပါအ၀င္ အျခားသူမ်ားႏွင့္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားအသင္းအပင္းမ်ားတြင္ ပါ၀င္ လႈပ္ရွားခဲ့သည္။ ၁၉၃၁ တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား သမၼဂၢ၏ အေထြေထြ အတြင္းေရးမႈးခ်ဳပ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ မြတ္စလင္မ္ျဖစ္၍ တေၾကာင္း၊ အိႏၵိယ သားျဖစ္၍ တစ္ ေၾကာင္း၊ အမ်ား၏ အမ်ိဳးမ်ိဳးအႏွိမ္ခံမႈကို ခံခဲ့ရလင့္ ကစား လည္း သူက တက္ၾကြ မပ်က္ ပါ၀င္လႈပ္ရွားခဲ့သည္။

တကၠသိုလ္တြင္ေနခဲ့သည့္ႏွစ္မ်ား တေလ်ာက္လံုးမွာလည္း ကုလားဆိုျပီး အႏွိမ္ ခံခဲ့ရသည္။ သူႏွင့္ပတ္သက္ျပီး ေျခပုန္း ခတ္ခ်က္မ်ားကို ခံခဲ့ရသည္။ အစဥ္သျဖင့္ ဦးႏုအေပၚ သစၥာ ေသြမပ်က္သူျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသထူျပႏိုင္ခဲ့ျပီး အဓိက .....



ေခါင္းေဆာင္ ၾကီးမ်ားဖက္က လက္ခံမႈကိုပါ ရယူႏုိင္ခဲ့သည္ ဒုတိယကမၻာစစ္ ျဖစ္သည္တြင္ မိဘမ်ားက အိႏၵိယသို႔ထြက္ေျပးခဲ့ရာ စစ္အျပီးတြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း က သူ႔အားျပန္လာရန္ေခၚခဲ့သည္။ ဦးႏုက သူအားကက္ဘိနက္တြင္ ပါ၀င္ေစခဲ့သည္။ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္တြင္ အိုးအိမ္ႏွင့္ အလုပ္သမား၀န္ၾကီး အျဖစ္ လ်ာထားျခင္း ခံရျပီး ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ သတၳဳတြင္း၀န္ၾကီး၊ ၁၉၆၀ ျပည့္တြင္ စီးပြားေရးႏွင့္ စက္မႈ၀န္ၾကီး အျဖစ္ႏိုင္ငံတာ၀န္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့ရာ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္၌ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ အစိုးရ ဗိုလ္္ခ်ဳပ္ေန၀င္းက သူ႔အား အေရးယူခ်ိန္ တိုင္ေအာင္ပင္ျဖစ္သည္။


ဖဆပလႏွစ္ျခမ္းမကြဲခင္ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္တြင္ သူသည္ TUCB ( Trade Union Council of Burma – ဗမာ့ကုန္သြယ္ေရး သမဂၢေကာင္စီ ) တြင္ ဒု ဥကၠဌ ျဖစ္ခဲ့ေသးသည္။
ဦးႏု၏ သံမဏိဆံုးျဖတ္ခ်က္ႏွင့္ စဥ္ဆက္မျပတ္ေထာက္ခံခ်က္အရ သူ႔ေနရာက ျမဲခဲ့ သည္။ အိႏၵိယေသြးပါသူ ဦးရာရွစ္အားေနရာေပးမႈအေပၚ ၾသဇာအၾကီးဆံုး အသိုင္း အ၀ိုင္းက အျပင္းအထန္ဖိအားေပးလင့္ ကစား သူ၏မဆုတ္မနစ္ ေခါင္းမာ မႈေၾကာင့္ အရာမက်ခဲ့ေပ။ ဦးႏုက (အတိုက္အခံမ်ားႏွင့္ ရန္ရွင္းသြားေအာင္) သူ႔နာမည္အား ဦးရန္ရွင္းဟု ေျပာင္းရန္တိုက္တြန္းခဲ့ရာ အမာခံမြတ္စလင္မ္ျဖစ္သူ ဦးရာရွစ္က လက္မခံပဲပယ္ခ်ခဲ့ျပီး ၊ သူ႔နာမည္ေရွ႕တြင္ “ဦး”ကိုသာတပ္ခဲ့သည္။ ဤနာမည္ ေျပာင္းေရး ကိစၥ အပါအ၀င္ မြတ္စလင္လူ႕အစုအေ၀း၏ ဘ၀ႏွင့္ပတ္သက္ရာ အျခားေသာ ကိစၥမ်ားတြင္ …..........သေဘာထားကြဲလြဲမႈမ်ားရွိခဲ့သည္။

Maung Maung, 'M.A.Rashid,'' Guardian Monthly. III, {Dec, 1956},27-34;Tinker,
ညႊန္းခဲ့ျပီး၊ႏွာ-၆၊ ၆၅၊ ၈၂၊ ၃၉၆)

ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျပည္သူမ်ားဖက္မွ ဗမာ့ကက္ဘိနက္တြင္ သူလိုအိႏၵိယသား မြတ္စလင္ တစ္ဦး ဘာေၾကာင့္္လိုရမွာလဲဆိုျပီး ဦးရာရွစ္အားမၾကခဏ ပစ္မွတ္ျပဳျခင္းခံခဲ့ရသည္။ ဦးရာရွစ္၏အစ္ကိုျဖစ္သူ ေဒါက္တာ အမ္၊ ေအ၊ ရအူးဖ္မွာ အိႏၵိယ ႏိုင္ငံျခားေရး ဌာနတြင္ သံအမတ္တစ္ဦးျဖစ္ခဲ့သည္။ ငါးဆယ္ျပည့္ႏွစ္ ေစာေစာပိုင္းကာလ မ်ားတံုးက ဗမာႏိုင္ငံတြင္ သူ႔ႏိုင္ငံကို ကိုယ္စားျပဳျပီးတာ၀န္ထမ္းေဆာင္သြားခဲ့သည္။ တစ္ၾကိမ္တြင္ ျပည္သူသို႔ပင္ဦးႏုက မိမိအေနျဖင့္ ဤႏိုင္ငံသားလည္းျဖစ္ျပီး ႏိုင္ငံကို အက်ိဳးျပဳေနသူလည္းျဖစ္သည့္ ဦးရာရွစ္ကို အိႏၵိယေသြးပါသူ ျဖစ္၍ဆိုျပီး ဤတာ၀န္ ေပးမႈ မွမဟန္႔တားႏိုင္ပါဟုဆိုျပီး ေၾကျငာခဲ့ေသးသည္။

{ Ferdinand Kuhn, “Commentary, in Nationalism and Progress in Free Asia, ed-Phillip W. Thayer { Baltimore, Johns Hopkins Press, 1956}, p – 247.

MOSHE YEGAR ၏ THE MUSLIMS OF BURMA ( A Study of A Minority Group) စာအုပ္မွ ကူးယူေဖၚျပပါသည္။


Previous
Next Post »